Ajoneuvologistiikan jättiä rasittavat toimitusketjun haasteet
22.12.2021
Noin puolet Suomeen tulevista uusista autoista kulkee autoliikkeisiin Assistor-Uutteran toimien läpi. Se tarkastaa, varustelee ja varastoi autot sekä huolehtii niiden logistiikasta. Parin viime vuoden aikana toimintaa ovat rasittaneet kansainväliset tuotannon ja toimitusketjujen haasteet.
Laatu, täsmällisyys, tehokkuus. Nämä sanat toistuvat Assistor-Uutteran toimitusjohtaja Perttu Pirin kertoessa ajoneuvologistiikan jätin toiminnasta. Jämptin tekemisen talossa asiat tapahtuvat kuten on sovittu ja laadun tulee olla aina priimaa, onhan kyse upouusista ajoneuvoista, jotka ovat matkalla autoliikkeisiin ja edelleen uuden auton onnelliselle omistajalle tai leasing-ajoneuvon haltijalle.
Yritys ottaa saapuvan rahdin vastaan Hangon ja Turun satamissa ja varmistaa, että maahan tuodut ajoneuvot, muiden muassa Mercedes-Benzit, BMW:t ja Skodat, täyttävät niille asetetut laatuvaatimukset. Yritys huolehtii maahantulotarkastuksen, varustelun ja ajotietokoneen ohjelmoinnin lisäksi rekisteröinnin ja autoverotuksen vaatimista toimista sekä logistiikasta maahantuojille ja autoliikkeisiin.
”Suomessa myydään noin 100 000 uutta henkilöautoa vuodessa. Ennen koronaa myynti oli keskimäärin 120 000. Noin puolet näistä ajoneuvoista kulkee meidän kauttamme. Olemme useiden autovalmistajien ja -maahantuojien sertifioima yhteistyökumppani, ja asiakkaamme eli maahantuojat ja autoliikkeet saavat meiltä kaikki tarvitsemansa palvelut. Esimerkiksi informaatiopalveluihin kuuluvat tullaus, huolinta ja verotustoimet. Pidämme kiinni äärimmäisen korkeasta laatutasosta, ja se heijastuu äärimmäisen korkeana asiakastyytyväisyytenä. Niitä varmistavat huipputiimi ja asiaansa vihkiytyneet asiantuntijat”, Piri taustoittaa.
Autokauppa käy, mutta toimitusajat ovat pitkät
Parin viime vuoden aikana Assistor-Uuttera on elänyt sopeutettujen resurssien aikaa. Kun vuoden 2020 ensimmäinen neljännes oli vielä normaali, saman vuoden kevättä Piri kuvaa sanoin ”täydellinen romahdus”. Koronapandemia heijastui aluksi rankasti sekä autojen kysyntään että tehdastoimituksiin. Kysyntä vilkastui vahvasti vuoden lopulla, mutta seuraava vuosi 2021 ei palauttanut asioita ennalleen. Assistor-Uutteran tilauskirjassa oli kyllä töitä, mutta tällä kertaa autojen tehdastoimitukset olivat vaikeuksissa.
”Emme pitäneet vuotta 2021 aivan edellisvuoden kaltaisena koronavuotena, sillä tilanne vaihteli, mutta esiin nousi muita koronasidonnaisia haasteita. Autotehtailla oli pulaa materiaaleista ja komponenteista, etenkin puolijohteista eli mikrosiruista. Myös materiaalien ja komponenttien hinnat nousivat vuoden aikana, ja samalla ajoneuvojen toimitusajat pitenivät merkittävästi, merkistä ja mallista riippuen jopa puoleen vuoteen tai pidemmiksikin ajoiksi. Hyvin erikoinen vuosi.”
Yrityksen palveluun kuuluu, että maahantuoja ja autoliike voivat seurata kuljetusketjua reaaliaikaisesti digitaalisen järjestelmän kautta. Se kertoo tarkasti ajoneuvon liikkumisen eri aikaleimapisteissä. Seuraamisen mahdollisuus on asiakkaille suuri lisäarvo. Tietoisuus siitä, missä vaiheessa tilaukset ovat, mahdollistaa paremman palvelun loppuasiakkaan suuntaan.
Jokaisella autolla on resepti
Jokaisella maahan tulevalla merkillä ja mallilla on oma reseptinsä, joka ohjaa ja velvoittaa Assistor-Uutteran toimia vastaanoton jälkeen. Laivayhtiön luovutettua ajoneuvot Assistor-Uutteralle niihin tehdään ensimmäisten toimien joukossa visuaalinen tarkastus. Koska kuljetuksen aikana korin pintaan on yleensä kertynyt pölyä, likaa tai lunta, kaikki alkaa pesusta. Sen jälkeinen PDI eli pre delivery inspection tapahtuu sisätiloissa, autotehtaiden määrittelemien luxien mukaisessa valaistuksessa. Auton tulee vastata sitä laatua, jonka tehdas on määritellyt. Sen jälkeen ovat vuorossa auton ohjelmistojen tarkastus ja päivitykset sekä varustelu.
Lisävarustelu riippuu loppuasiakkaan toiveista. Tämä saattaa olla yksityishenkilö, joka odottelee autoa omaan käyttöönsä ja on sisällyttänyt tilaukseen esimerkiksi talvirenkaat, moottorin lämmittimen ja vetokoukun. Tai lopullinen asiakas voi olla yritys, joka on tilannut useita pakettiautoja yrityskäyttöön tietyin varusteluin ja teippauksin. Autoja voivat käyttää esimerkiksi hissi-, sähkö- tai putkiasentajat tai vaikkapa kiinteistönhoitajat. Ajoneuvojen on oltava tilauksenmukaisia ja tasalaatuisia.
”Tilaus saattaa käsittää vaikkapa 100 hyötyajoneuvoa. Niiden on oltava täsmälleen samanlaisia. Tietojärjestelmä ohjaa ja on mukana kaikessa mitä teemme. Kaikki työohjeet tulevat järjestelmästä, mikään ei ole muistin varassa. Resepti käydään läpi älypuhelimen tai tabletin kaltaista laitetta hyväksi käyttäen ja siihen kuitataan myös eri vaiheiden valmistuminen.”
Varustelua vaikka verkkokaupasta
Yrityksen Assix-lisävarustelupalvelu helpottaa ja nopeuttaa jälleenmyyjien työtä. Kun auto varustellaan alusta loppuun osana toimitusketjua, jälleenmyyjien ei tarvitse sitoa pääomiaan varusteisiin ja varata niille laajoja varastotiloja toimipisteissään. Myös varusteisiin, varustelutyöhön ja asennuksiin liittyvä osaaminen on keskittynyt Assistor-Uutteralle, joka aikaansaa tehokkuutta ja tasalaatuisuutta asiakkaiden moninaisten varustelutarpeiden toteuttamiseen.
Osa kokonaisuutta on Assistore-verkkokauppa, joka toimii työkaluna sopimusasiakkaille. Merkkikohtainen lisävarusteiden valikoima ja tiedot uusista tuotteista ovat helposti nähtävissä ja ostoja on mahdollista tehdä kellonajasta riippumatta.
Täyssähköautojen osuus kasvaa vauhdikkaasti
Assistor-Uutteralla on näköalapaikka Suomen autokantaan. Perttu Pirin mukaan käynnissä on muutos, joka vaikuttaa koko ajoneuvotoimialaan.
”Autokanta sähköistyy, ja ilmiö on kiihtynyt kahden viime vuoden aikana todella nopeasti. Jo nyt valtaosa myytävistä uusista autoista on käyttövoimaltaan muita kuin perinteisiä polttomoottoriautoja. Yli 60 prosenttia vuonna 2021 myydyistä henkilöautoista oli käyttövoimaltaan hybridejä tai sähköautoja, ja täyssähköautojen osuus nousee koko ajan. Meille se tarkoittaa kouluttautumista. Ammattilaistemme on opiskeltava, miten sähköautoja käsitellään ja minkälaisia erityispiirteitä on otettava huomioon. Suuntaus vaatii uuden opiskelua myös autojen myynnissä ja huollossa – ihan kaikkialla.”
Muutoksen myötä Assistor-Uuttera on lisännyt latauskapasiteettia toiminta-alueillaan. Piri uskoo, että sähkö pysyy käyttövoimaratkaisuna pitkään, vaikka eri merkkien konsepteissa ja prototyypeissä näkyvät myös vetyautot – jotka myös ovat sähköautoja.
”Uskon sähkön olevan käyttövoiman päälinja ja varsin pitkäaikainen ratkaisu – olihan polttomoottoritekniikkakin päälinjana 100 vuotta. Tätä ajatusta tukee myös esimerkiksi jatkuvasti käynnissä oleva vetyä käyttävien polttokennoautojen tutkimustyö.”
Autot ovat Pirin mukaan jatkossa yhä varustellumpia ja niiden toiminnallisuudet entistä vahvemmin ohjelmapohjaisia. Toiminnallisuuksia voi ladata verkon kautta ja niihin voi ostaa käyttöoikeutta esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksulla.
Fuusio kasvatti muskeleita
Yhtiö syntyi, kun kaksi perinteikästä yritystä, Assistor ja Uuttera, yhdistyivät vuonna 2019. Uuttera oli palvellut autoalan johtavia toimijoita vuodesta 1945 ja Assistor vuodesta 1966.
”Perinteisten alan toimijoiden yhdistymisellä haettiin vahvempaa ja kilpailukykyisempää kokonaisuutta. Uuttera toi mukaan huolinta- ja tullausnäkökulmaa, Assistor taas teknisemmän ja järjestelmäpohjaisen tekemisen näkökulmaa. Yhdistyminen paransi kapasiteettiamme ja laajensi tuotantotilojamme. Ratkaisu on tuntunut luontevalta ja toiminut hyvin”, Piri sanoo.
Tietolaatikko
Assistor-Uuttera
- Toimipisteet Vantaalla, Espoossa, Hangossa ja Turussa
- Toiminta kattaa koko Suomen
- Vuosittainen liikevaihto yli 20 miljoonaa euroa
- Vuosittain toimitettuja ajoneuvoja noin 65 000
- Henkilökuntaa 130
Teksti: Liisa Joensuu
Kuva: Assistor-Uuttera