Luotettava logistiikkakumppani varmistaa verkkokaupan menestyksen
25.06.2020
Suomalaisten tuotteiden tilaaminen verkkokaupasta ulkomaille on parin viime vuoden aikana kasvanut huomattavasti, kertoo DHL Expressin huolintapäällikkö Erno Parjanne. Yritys on saanut todistaa suomalaisen verkkokaupan menestystarinaa ja olla osa sitä, sillä luotettavat ja nopeat toimitukset ovat verkkokaupan onnistumisen ehto.
Yhä useampi tuote tilataan netistä. Ulkomaisista verkkokaupoista on tullut suomalaisiin koteihin lukuisia tuotteita jo vuosien ajan, ja verkkokauppa kasvaa kaiken aikaa, mutta suomalaisyritysten kunnostautuminen verkkokaupan osaajina on käänne, joka on korostunut tänä vuonna ja näkyy DHL Expressin toiminnassa päivittäin.
– Verkkokaupassa ovat kunnostautuneet yritykset, joitten tuotteet liittyvät teknologiseen osaamiseen, designiin sekä esimerkiksi raskaaseen musiikkiin ja sen oheistuotteisiin. Pikakuljetuksina ulkomaille lähtevät paketit pitävät sisällään esimerkiksi edistynyttä teknologiaa ja vaatebrandien tuotteita. Suomalaisten verkkokauppojen myyntivaltti ei ole niinkään hinta, vaan uniikit tuotteet, SHLL:n tullausjaostossa DHL Expressin edustajana toimiva Parjanne selvittää.
Menestyksekkään verkkokaupan avain on houkuttelevan tuotteen lisäksi nopea, joustava ja luotettava toimitus. Loppuasiakkaalle on tärkeää, että hän voi jo verkkokaupan nettisivuilla valita toimitustavan ja lähetyksen saapumispaikan. Tärkeitä ovat myös toimituksen digitaalisen seuraamisen ja hallinnoimisen mahdollisuus kuljetusyrityksen palvelusivustolla tai mobiilisovelluksessa. Näin asiakas voi esimerkiksi muuttaa toimitusaikaa ja saapumispaikkaa niin halutessaan.
– Sekä verkkokaupan harjoittajalle että loppuasiakkaalle on oleellista, että toimitusaika on nopea eri puolille maailmaa. Molempien on voitava luottaa siihen, että paketti saapuu luvatussa aikataulussa eli muutamassa päivässä. Meidän toimituksissamme tämä tarkoittaa yleensä paria, kolmea päivää muille mantereille määränpäästä riippumatta, ja Euroopassa yleensä standardi on seuraavan työpäivän aikana tapahtuva toimitus. Tilaamisen tulee olla vaivatonta ja lopputuloksen varma: haluttu tuote oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
Luotettavuus on jatkuvuuden mitta
Parjanteen mukaan suomalaisten tuotteiden verkkokaupan vahvuuksia on valmistajien, itse tuotteiden ja toimitusten luotettavuus. Maailmalla toimivien suurten verkkokauppojen pääajureita voivat olla valtava voluumi ja alhainen hinta, mutta silloin joukkoon mahtuu helposti mukaan huonojakin sattumia ja lieveilmiöitä. Tuote ja palvelu eivät aina vastaa odotuksia. Jo paketin saapuminen saattaa kestää viikkoja.
– Suomalaiset verkkokaupat ovat ymmärtäneet hyvin asiakaskokemuksen tärkeyden, ja tästä syystä luotettava logistiikkapartneri on niille tärkeä asia.
Kolmessa päivässä Suomesta Kanadaan
Parjanne kertoo aidon esimerkin siitä, mitä pikatoimitus tarkoittaa tämän päivän maailmassa. Kanadalainen Brad tilasi viikonlopun aikana suomalaisesta verkkokaupasta haluamansa tuotteen kotikaupunkiinsa Edmontoniin. Maanantaina DHL Expressin auto kävi hakemassa paketin yrityksen noutopaikasta, ja tulli-ilmoitus tehtiin Suomen Tullille saman päivän aikana. Vielä maanantai-iltana paketti lensi Vantaalta eurooppalaiseen lajittelukeskukseen ja sieltä tiistain aikana toiseen sekä edelleen Amerikan mantereelle. Kuljetuksen aikana asiakas sai tekstiviestin hänelle saapuvasta paketista, ja paketti oli vielä samana päivänä keskiviikkona Bradin kädessä, yhteensä kolmessa päivässä sen Suomesta lähdön jälkeen.
– Toimituksen ripeys auttaa, ettei asiakkaalle tule turhauttavia kokemuksia verkko-ostamisesta. Se puolestaan varmistaa, että tavara tilataan yrityksestä myös uudelleen. Loppuasiakas on tyytyväinen, kun hän voi seurata digitaalisesti lähetyksen kulkua ja näkee, ettei se pysähtele matkan varrella.
Sosiaalinen media toimii markkinapaikkana ja arvioitsijana
Sosiaalisen median merkitys on Erno Parjanteen mukaan nykyisin huomattavan suuri sekä tuotteiden markkinapaikkana että verkkokauppojen onnistumisen arviointikanavana. Henkilökohtaiset kokemukset heilauttavat markkinoita.
– Sosiaalisessa mediassa arvostellaan tuotteet nopeasti. Mielipiteiden merkitys asiakaspalautteena on suuri, niin myönteisessä kuin kielteisessä mielessä. Hittituotteita syntyy helposti, kun vaikkapa kuuluisuus käyttää sometileillään tiettyjä tuotteita kuten koruja tai älysormusta. Nostetta syntyy netissä nopeasti, mutta yhtä hyvin tuotteen kysyntä laskee, jos se ei vastaa toiveita ja tarpeita.
Koska ripeä toimitus on valttia, paketteja odotetaan eri puolilla maailmaa tiettyihin tarpeisiin yhä tarkemmiksi määräpäiväksi. Niitä odotetaan yhtä hyvin työmaille kuin syntymäpäiväjuhlille. Jos paketti ei tule ajoissa, se voi tarkoittaa asennuksen viivästymistä tai pettymystä juhlien suhteen. Pikakuljetuslähetys ei ole vain paketti, sen oikea-aikaiseen saapumiseen liittyy paljon odotuksia ja tunteita.
Verkkokauppa vahvistaa kotimaista vientiä
Suomalaisten yritysten lentoon lähtenyt verkkokauppa vahvistaa kotimaista vientiä ilahduttavalla tavalla, Parjanne näkee ja muistuttaa, että tulot kilahtavat kotimaiseen pussiin. Mitä suurempi on tuotteen kotimaisuusaste, aina parempi.
Luotettavuuden ja nopeuden lisäksi kotimaisten yrityksen onnistuneeseen verkkokauppaan kuuluu myös kolmas tärkeä sana: sähköisyys.
– DHL Expressin toiminnassa sähköisyys tarkoittaa, ettei siinä tulostella papereita ja rahtikirjoja tai lyödä niihin perinteisiä Tullin leimoja kuin erikoistapauksessa. Toiminta on sekä sähköistä että dynaamista. Palvelumme on syntynyt asiakasyritystemme tarpeista ja se kehittyy niiden menestyksen kautta.
DHL Express
- DHL Express työllistää globaalisti 100 000 työntekijää
- DHL Express Suomen palveluksessa noin 300 henkilöä
- DHL Express kuljettaa vuosittain maailmanlaajuisesti lento- ja muita pikakuljetuslähetyksiä 248 miljoonaa lähetystä