Aina turvallisuus edellä
15.06.2020
Suomessa liikkuu päivittäin maalla, merellä ja ilmassa kuljetuksia, jotka vaativat erityistä huolehtimista vaaralliseksi aineeksi luokitellun sisältönsä vuoksi. Vaarallisten aineiden kuljetukset (VAK) palvelevat sekä kuluttajia että teollisuutta. Näissä kuljetuksissa liikkuu kaikkea seinämaaleista liikenteen polttoaineisiin ja rikkaruohontorjunta-aineista räjähteisiin. Korona-aikana näkyy myös VA-kuljetuksissa, sillä käsidesiä kuljetetaan nyt tavallista enemmän.
Tehokas ja luotettava tavarankuljetus on välttämättömyys toimivalle yhteiskunnalle. Vaarallisten aineiden kuljetuksiin voi liittyä suuriakin onnettomuusriskejä kuljetusketjun osallisille, sivullisille, ympäristölle ja omaisuudelle. Suomessa onneksi VAK-onnettomuudet ovat harvinaisia, vuonna 2018 tapahtui 30 raportoitua onnettomuutta Traficomin tilaston mukaan. Vaarallisten aineiden kuljetuksia kotimaan tieliikenteessä tehtiin vuonna 10 156 000 kilogramman edestä käy ilmi Tilastokeskuksen tilastoista. Kuljetusten keskimääräinen kuljetusmatka oli 216 kilometriä.
Vaarallisten aineiden kuljetuksia varten useat yritykset ovat nimenneet yritykseensä lakisääteisen, koulutetun turvallisuusneuvonantajan, jonka tehtävänä on seurata ja ohjata tätä kuljetustoimintaa. Lisäksi turvallisuusneuvonantajat selvittävät tapoja suorittaa vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyviä tehtäviä mahdollisimman turvallisesti. Moniin yrityksiin tällainen vielä tarvittaisiin. Turvallisuusneuvonantajan nimeämisvelvollisuudesta ja kelpoisuudesta on säädetty valtioneuvoston asetuksessa.
Suomen turvallisuusneuvonantaja numero 1
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton vaarallisten aineiden kuljetusten turvallisuusneuvonantajaryhmää vetää alan pitkän linjan osaaja Heli Hörkkö. Hörkkö työskentelee Schenker Oy:llä yrityksen IT-osaston operatiivisen tietojärjestelmän järjestelmäasiantuntijana. Ura huolinta- ja logistiikka-alalla Hörköllä alkoi Polar-Express Oy:n terminaalin tavarakirjanpidon pilkuttajana, josta hän siirtyi eri tehtäviin työuran edetessä ja sai vastuulleen VAK-yhteyshenkilön roolin. Vuonna 1999 Hörköstä tuli virallisesti vaarallisten aineiden kuljetusten turvallisuusneuvonantaja, kun lainsäädäntö tuli Suomessa voimaan.
Hörkkö oli valmistelemassa turvallisuusneuvonantajalainsäädäntöä liikenne- ja viestintäministeriön työryhmissä ja mukana testaamassa Suomen ensimmäistä turvallisuusneuvonantajan tutkintoa (TNA) kokeineen. Hörkkö läpäisi kokeen onnistuneesti ja hänen turvallisuusneuvonantajanumeronsa on 1. ”Se on hauska tilanne, kun olen osallistunut tutkintotilaisuuksiin ja ne tunnusnumerot ovat osallistujien pöydällä näkyvillä. Kulmien kohotusta näkyi, että kukahan muka tuotakin ykkösnumeroa oikeasti kantaa”, Hörkkö kertoo.
Turvallisuusneuvonantajan laaja työnkuva
Maakuljetusten turvallisuusneuvonantajaa yleensä tarvitaan, jos yritys tuo, vie tai ylipäätänsä käsittelee ja antaa kuljetukseen tuotteita, joille tarvitaan käyttöturvallisuustiedotetta. Turvallisuusneuvonantajan rooli vaihtelee hyvin paljon yrityskohtaisesti. Osassa yrityksiä neuvonantaja voi olla mukana laajasti koko prosessin ajan asiantuntijana kuljetusluokitusasioissa eli esimerkiksi kemikaalien tai tuotteiden ostotoimesta lähtien. Osassa yrityksissä taas neuvonantaja voi olla mukana vain välttämättömimmissä, lakisääteisessä minimissä.
Turvallisuusneuvonantaja työssään tukee henkilöstöä osaamisellaan vaarallisten aineiden kuljetuslainsäädännöstä ja sen käytännön tulkitsemisesta päivittäisessä työssä. Siihen liittyy rahtikirjojen sisältöjen tarkistamista, kuljetuspakkausten ja niiden oikean merkitsemisen varmistamista. He voivat huolehtia myös talon oman henkilöstön VAK-osaamisesta ja neuvovat tulkinnanvaraisissa kysymyksissä. ”Kysymykset voivat olla hyvinkin monitahoisia ja määräysten kapulakieli joskus todella vaikeaa soveltaa käytäntöön. Niitä tapauksia pähkitään oman väen, turvallisuusneuvonantajakollegoiden ja asiakkaiden kanssa yhdessä. Yhdistetyt kuljetukset, joissa sovelletaan sekä maantiekuljetusten ADR- että merikuljetusten IMDG-määräyksiä, ovat haastavia. Niistäkin pitää selvitä siihen ymmärrettävään ja sovellettavissa olevaan lopputulokseen turvallisuuden kärsimättä. Viime aikoina erityisesti akkujen kehittyvän maailman monet erikoisuudet ovat työllistäneet kohtuullisesti,” Hörkkö kertoo.
Joskus riskitilanteita pääsee syntymään, usein turhaan ja ymmärtämättömyyden seurauksena. Kuljetuksessa voi olla esimerkiksi piilo-VAKkia. Tavaraa ei ole pakattu tai merkitty kunnolla kuljetukseen tai kuljetusdokumentointi ei ole täsmällinen tai todenmukainen. Näissä tilanteissa määräystenmukainen käsittely ei ole taattu tai edes mahdollista koko kuljetusmatkan ajan. Tavaran lähettäjän velvollisuuksiin kuuluu antaa kuljetustilauksessa oikeat tiedot. Näihin tietoihin sisältyy myös riittävä kuvaus kuljetukseen otettavasta tavarasta ja sen mahdollinen vaarallisen aineen luokitus.
Digitalisaatio apuvälineenä
Logistiikka-alan digitalisaation kehitys näkyy myös turvallisuusneuvonantajan työssä. Sähköisillä rahtikirjoilla voidaan varmistaa, että VA-kuljetuksissa tarvittavat tietosisällöt saavuttavat kaikki osapuolet oikeassa muodossa. Tärkeää on saada kuljetuksiin liittyvät tiedot liikkumaan jouhevasti eri toimijoiden välillä.
Digitalisaation avulla myös turvallisuusneuvonantajan erilaiset tarkistuslistat saadaan sähköistettyä eri sovellusten avulla. Nämä tuovat käytännön työhön suurta apua. Lisäksi webinaarien ja etäyhteysvälineiden kautta toimihenkilöille voidaan järjestää koulutuksia, VAK-tietoiskuja. Monia mahdollisuuksia digitalisaation hyödyntämisessä on vielä tulossa ja nykyiset hakevat muotoaan.
Turvallisuus syntyy yhteistyöllä
Hörkön mielestä turvallisuusneuvonantajan työssä menestymisen kannalta on tärkeintä olla turvallisuusasenteinen. Lisäksi pitää olla valmis lukemaan ja ymmärtämään lakitekstiä, sekä tulkitsemaan ja soveltamaan sitä käytännönläheisellä tavalla. Koulutusta VAK-asioihin on tarjolla. Tärkeintä on kuitenkin asenne. ”Aina pitää olla valmis oppimaan uutta ja kuuntelemaan ihmisiä. Turvallisuus edellä mennään aina”, Hörkkö toteaa.
Kysyttäessä mikä vaarallisten aineiden turvallisuusneuvonantajan työssä on parasta Hörköllä on vastaus valmiina. ”Ihmiset! On ollut hienoa kohdata erilaisia ihmisiä erilaisissa tehtävissä, erilaisten kysymystensä kera ja mukavaa, kun huomaa osanneensa avustaa jotakuta näissä jonkin verran hankalaksi koetuissa vakkiasioissa. Lähetykset on saatu yhteistyöllä liikkumaan perille turvallisesti. Kuljettajat ja terminaalien henkilökunta ovat aina avainasemassa ja heidän turvaamisensa on erittäin tärkeää. Tietenkin myös kansainväliset kontaktit ja kollegat eri maissa, yhteistyö heidän kanssaan on todella antoisaa. Samana päivänä on saattanut aloittaa päivän sähköpostikeskustelulla singaporelaisen kollegan kanssa ja päättää sen illalla ruotsalaisen kollegan kanssa Teams-kokouksessa. Vaarallisen aineen kuljetusturvallisuus on monen tekijän summa ja toimiva kokonaisuus syntyy vain ammattitaidolla, oikealla asenteella ja saumattomalla yhteistyöllä.”
Heli Hörkkö on Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton vaarallisten aineiden kuljetusten turvallisuusneuvonantajaryhmän puheenjohtaja. Hörkkö työskentelee Schenker Oy:llä yrityksen IT-osaston operatiivisen tietojärjestelmän järjestelmäasiantuntijana.